هنوز بسیاری از مردم معتقدند که سلامت و آموزش آن به طور عمده شامل موضوعاتی مانند رعایت پاکیزیگی وپیشگیری از بیماری هاست.این در صورتی است که بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی مفهوم سلامت به مراتب فراتر از حفظ سلامت و فقدان بیماری است.
هنوز بسیاری از مردم معتقدند که سلامت و آموزش آن به طور عمده شامل موضوعاتی مانند رعایت پاکیزیگی وپیشگیری از بیماری هاست.این در صورتی است که بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی مفهوم سلامت به مراتب فراتر از حفظ سلامت و فقدان بیماری است.این مفهوم شامل سلامت جسمی یعنی احساس خوب بودن و تندرستی ،سلامت عاطفی ،سلامت معنوی و سلامت روانی است. ما باید با نشاط و متعادل باشیم و بتوانیم از جسم و فکر خود به طور موثر و کارآمد استفاده کنیم.همچنین مفهوم سلامت شامل سلامت اجتماعی و فردی نیز می شود .نوجوانان و بزرگسالان باید در کنار هم زندگی کنند ،با یکدیگر مشورت نمایند ،به هم احترام بگذارند و بدانند که همواره دختران و پسران باید از حقوق و فرصت های مساوی برخوردار باشند.این مفهوم دربرگیرنده حفظ محیط زیست سالم نیز هست. اگر محیط زیست ما تخریب و آلوده شود،غذایی که می خوریم،آبی که می نوشیم و هوایی که تنفس میکنیم ،در معرض خطر قرار می گیرد و سلامت ما آسیب می بیند.
اهمیت سلامت مدارس
ارتقای سلامت مدرسه یک نوع سرمایه گذاری برای نسل های آینده است که دلایل آن عبارتند از :
-در صورتی که دانش آموزان سالم و تندرست باشند ،بهتر درس می خوانند و در مدرسه بانشاط تر خواهند بود
-دانش آموزان بیمار اغلب غیبت دارند ،پس از بهبودی به سختی می توانند خود را به کلاس برسانند و برخی اوقات از مدرسه باز می مانند.
-دانش آموزانی که سالم و سرحال نیستند نمی توانند توجه خود را به درس معطوف کنند و اغلب از فعالیت های کلاسی عقب می افتند.
-نوجوانان ناراحت و یا ترسو نمی توانند افکار خود را روی مطالعاتشان متمرکز کنند.
-دانش آموزان بخشی از خانواده هستند لذا آنها اغلب قادرند ،پیامها و عادت های بهداشتی را از مدرسه به خانه منتقل کنند.
-دانش آموزان می توانند نقش مهمی در سلامت و نشاط خواهران وبرادران کوچکتر از خود داشته باشند.نوجوانان از طریق گفتگووبازی،به کودکان کوچکتر کمک می کنند تا برای یادگیری کارآمد و موثر در هنگام رفتن به مدرسه آماده شوند.
-دانش آموزان والدین فردا هستند .اگر آنها از همین حالا دانش و مهارت های بهداشتی مناسب را یادگرفته و تمرین کنند و نگرش های بهداشتی مهم را توسعه بخشند،می توانند آنها را به نسل بعدی منتقل کنند.
-دانش آموزانی که مشاهده کردن ،گوش دادن ،برقراری ارتباط و تصمیمگیری درباره سلامت خودو دیگران را آموخته اند ،نه تنها والدین خوب ،بلکه اعضای مفید و کارآمدی برای جامعه خواهند شد.
پیشگیری کلید ارتقای سلامت
یکی از مهمترین جنبه های سلامت مدارس کمک به نوجوانان برای یادگیری روش های پیشگیری از بیماری هاست لذا نوجوانان باید عادات بهداشتی مطلوب و قواعد مهم ایمنی وسلامت را فراگیرند و به آنها عمل کنند که این امر شامل آموزش مسئولیت پذیری و تصمیم گیری است.
آنها باید یاد بگیرند که چگونه نتایج اقدامات غیر بهداشتی را که اثرات مضر آن فوری آشکار نمی شود ،پیش بینی کنند (مانند مراقبت نکردن از دندانها) و همچنین بدانند که سلامت یک فرد ارتباط نزدیکی با سلامت دیگران دارد؛از این رو مهم است که آنها ایده های بهداشتی مناسب را به دوستان ،کودکان خردسال تر و کودکانی که نمی توانند به مدرسه بروند ،انتقال دهند. 9/
خبر:آرمان شفائی